čtvrtek 4. května 2017

Nadechněte se léta u nejnovější knihy Morgan Matson

S Morgan Matson jsem se poprvé seznámila loni, když jsem četla Amy & Roger: Na cestě. To jsem taky zjistila, že všechno, co se o téhle autorce říká, je pravda: z jejích knih prostě dýchá léto. Ta bezstarostnost, která určitě souvisí s tím, že je venku teplo a vy nemusíte přemýšlet nad tím, co si vezmete ráno na sebe. To, že plány někdy nevyjdou, ale třeba je to dobře, protože vás čeká něco mnohem lepšího. A taky čas na to, abyste si ujasnili, jaké vztahy za to stojí a koho byste měli nechat jít. Občas jsou takovéhle příběhy vážně potřeba a Morgan Matson je podává příjemným, nekomplikovaným způsobem. Stránky vám plynou pod rukama, zatímco jste se v hlavě přenesli někam, kde na vás svítí paprsky slunce a pod nohama skoro cítíte písek.


Hlavní hrdinkou The Unexpected Everything je Andie, která byla doposud zvyklá mít život přesně naplánovaný. Pak se ale všechny její plány na léto naráz sesypou, když se její táta-kongresmen zaplete do korupčního skandálu. Místo jako obvykle prázdného domu ji čekají dva měsíce s tátou, kterého vlastně už ani nezná. A namísto přípravného kurzu na medicínu brigáda venčení psů. Aspoň že její tři nejlepší kamarádky jsou ve městě. Letní romance většinou nabízí jasnou, přímočarou šablonu s předvídatelným koncem. Morgan Matson ale vždycky přidá ingredience, které její příběhy vytáhnou z průměru.
  • Politika je něco, co se obvykle YA knih vůbec netýká. Tím víc oceňuju, že Morgan Matson tenhle motiv použila a že to působí autenticky. Nejen to, jak tátova kariéra poznamenala jeho vztah s Andie, ale taky třeba způsob, jakým Andie musí kontrolovat všechno, co dělá, aby mu nijak neuškodila.
  • Tohle jsem vůbec nečekala, ale kniha je plná různých popkulturních referencí, včetně fiktivních - a vůbec nepůsobí nuceně. Jedna z postav je totiž autorem fantasy série (!), ze které vznikly filmy (podle popisů v hrubých obrysech něco jako kombinace Eragona, Game of Thrones a Zaklínače).
  • Emoji. Vážně - v esemeskových konverzacích Andie a jejích kamarádek jich je plno a je to super.
  • Andie projde osobní proměnou, která možná někomu bude připadat jako klišé, ale mně to přišlo skvělé a opravdové.
  • Nemám moc ráda party kamarádek v knihách, které si sdělují naprosto všechno a tráví spolu všechen čas. Možná proto, že jsem součástí něčeho takového nikdy nebyla a ani mi to nikdy nepřipadalo jako něco, k čemu bych měla aspirovat. Vždycky mi to ale připadá trochu jako fake, takže jsem ocenila, že Morgan Matson tenhle motiv použila, ale realisticky. Ne všechny kamarádky musí kamarádkami zůstat a jsou věci, které byste prostě udělat neměli.
Možná jste si všimli, že YA contemporary skoro vůbec nečtu. Právě proto, že je to většinou strašně předvídatelné, něco jako chick-lit/romantické komedie pro ženy. Morgan Matson to ale dělá jinak a líp. Pokud hledáte něco, díky čemu se už nebudete moct dočkat léta a co se prostě skvěle čte, její knihy jsou tu pro vás.

Morgan Matson: The Unexpected Everything
Hodnocení: 4/5

1 komentář:

  1. Mám takový dojem, že by mě tahle kniha nebavila... :)
    Ale je fajn, že si užíváš "letní" čtení!

    OdpovědětVymazat