úterý 5. ledna 2016

Skvělý příběh, který by měl být radši filmem

Svět je rozdělený podle barvy krve. Stříbrní vládnou - mají nadpřirozené schopnosti a žijí v bohatství. Rudí jsou méněcenní - žijí v chudobě a jsou posíláni prolévat krev ve válce Stříbrných.


Mare Barrowová žije v Rudé vesnici. Její bratři jsou na frontě a otec je válečný invalida. Příjem rodiny obstarává jenom její sestra Gisa, a Mare se snaží přilepšit své rodině aspoň drobnými krádežemi. Když jejímu nejlepšímu kamarádovi Kilornovi hrozí odvod na frontu, Mare chce udělat všechno, aby ho od skoro jisté smrti uchránila. A pak se ocitne v královském paláci. Radím vám dobře, abyste si nečetli anotaci, protože prozrazuje část hlavní zápletky. Nechte se překvapit, protože to opravdu stojí za to!

Skvělá zápletka, zpracování trochu pokulhává

Hlavní postavy jsou napsané dobře. Nezamilovala jsem si je, ale fandila jsem jim - nejvíc Mare, protože u většiny ostatních jsem moc nevěděla, co si o nich myslet. Mare nesedí na místě a nečeká, až se něco bude dít (i když by ji by pro to ve svém Rudém životě měla všechny předpoklady). Pouští se do nových a riskantních věcí, chybuje, někdy se nechá unést emocemi, ale pokračuje dál. Jejím hnacím motorem je vztah k rodině a potažmo i příslušnost k Rudým. Skoro všichni Stříbrní jsou chladní, vzdálení a nadřazení - autorka se prostě postará, abyste je neměli rádi a aby bylo jasné, kdo je "dobrý" a kdo "zlý". Zápletka je zato i přes ne úplně plynulé zpracování vymyšlená skvěle, plná dvorských intrik a postav, které na stůl nevyložily všechny karty. Vůbec nic jsem neuhodla předem a na konci jsem byla pořádně překvapená.

Victoria Aveyard měla skvělý nápad. Tím víc mě mrzelo, jak trapně jednoduše některé klíčové části děje vyzněly. Tak třeba: Norta (tedy království, ve kterém se příbeh odehrává) je sto (!) let ve válce se sousedním královstvím. Pokud pro to není v dalším dílu nějaké hodně dobré vysvětlení, nechápu, jak je něco takového možné, když tam pořád posílají nové a nové vojáky. A taky všechno okolo skupiny povstalců. Sice má údajně plno členů, ale její hierarchie je naprosto podivuhodná - vstoupíte do ní jeden den, a další už jste zainteresovaní do těch nejdůležitějších plánů. Naplánovat cokoliv jim trvá tak dva dny, a všeho se účastní pořád stejných pár lidí.

Proč bude Rudá královna výborná ve filmu

Když jsem začala číst, bylo mi to jasné. Tohle je the next big thing, nová young adult série, která všechny poblázní. Od první stránky se mi příběh odvíjel před očima jako film. Pak jsem ale zjistila, že by skutečně fungoval mnohem líp jako film než jako kniha, což pro ni asi není moc dobrá vizitka. Proč? Chudé Rudé vesnice, královský palác, luxus vedle chudoby, šlechtické oblečení, superschopnosti Stříbrných - to všechno by se skvěle vyjímalo na stříbrném plátně. Komplexnost toho světa autorka zachytila jenom v náznacích. A současně by tenhle formát eliminoval některé ne právě povedené dialogy, různé ne moc fascinující postřehy Mare ("měl v očích oheň") anebo některé části děje, jejichž naplánování by reálně zabralo ne pár dnů (tedy třeba jednu kapitolu), ale týdnů (tohle zkracování času ve filmech zdaleka nevypadá tak divně jako v knize).

České vydání Rudé královny (s krásnou původní obálkou!) se objevilo ve stejný rok jako to originální. Bohužel. Tak velké množství chyb už jsem dlouho v knize neviděla. Působila na mě dojmem, že vůbec neprošla korekturou. Téměř na každé dvojstraně chybí písmenko nebo je sloveso v jiném tvaru, několikrát jsem dokonce narazila na chybu ve shodě podmětu s přísudkem (děti byli)! Překlad samotný mi připadal hodně kostrbatý (vadilo mi třeba časté používání slov nicméně nebo stejně tak - jako). Mrzelo mě to, protože to hodně rušilo plynulost čtení. Je vážně otravné, když čekáte na nějaké dramatické odhalení a praští vás do očí nějaká chyba v textu nebo nepřirozený dialog, ve kterém přesně rozpoznáte jeho anglický předobraz.

Rudá královna je skvělý příběh, který možná neohromí jako kniha, ale jsem si jistá, že ohromí jako film, který se už připravuje (!). Přináší úplně nový dystopický svět, který mě strašně zaujal a chci o něm vědět víc, zajímavé postavy a taky zápletku, z níž se vám bude (zvlášť na konci) tajit dech. Druhý díl série vychází pod názvem Glass Sword 9. února 2016!

Hodnocení: 3,5/5

Goodreads
Victoria Aveyard: Rudá královna (Red Queen)
Nakladatelství CooBoo, 2015, první vydání
Překlad Alžběta Kalinová

5 komentářů:

  1. Hrubky v knize... Auuuu!!!

    Jinak se trochu bojím, že těch filmů na podobná témata je už fakt hodně. Nevím, možná to někoho pořád baví (asi ano, když to očividně hodně lidí čte). Ale myslím si, že je touhle tematikou tak nějak přesycený trh, když to řeknu ošklivě. Takže jsem zvědavá, jestli se ten film chytne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bych ani neřekla. Poslední dobou sice vyšlo dost dystopií, ale týká se to jen žánru young adult, který ne každý sleduje. A filmy mě napadají asi 4, z toho se hodně ujaly jenom Hunger Games a Divergence. Rudá královna má podle mě dostatečně originální námět, aby se chytla! Vážně doufám, že nedopadne jako Mortal Instruments. :)

      Vymazat
    2. Mortal Instruments teda rozhodně měly na víc, než totálně zapadnout! Chystáš se dívat na ten seriál?

      Vymazat
    3. Ne, prý tam dost změnili děj. Nechci se dočkat toho, že tvůrci nebudou vědět, kde přestat, a budou vymýšlet pořád nové zápletky, které v knihách vůbec nebyly...

      Vymazat